REKLAMA
ARTYKUŁ PARTNERA
Regały wjezdne – standardowe czy automatyczne?
Nowoczesne systemy składowania koncentrują się na optymalnym wykorzystaniu przestrzeni w magazynie, przy jednoczesnym zachowaniu dostępu do ładunku oraz możliwości pracy z nim według indywidualnych założeń. Nie dziwi więc fakt, że inwestycje w systemy gęstego składowania zyskują na popularności - pomimo początkowych wyższych kosztów implementacji, przynoszą realne oszczędności. Dziś przyjrzymy się dokładnie jednemu z systemów magazynowych, ściśle związanemu z pojęciem systemu gęstego składowania, mianowicie regałom wjezdnym.
Czym są regały wjezdne?

Regały wjezdne, inaczej mówiąc regały typu drive in, powstały w odpowiedzi na chęć optymalizacji powierzchni użytkowej obiektów logistycznych, przy zamiarze składowania dużej ilości palet. Budowę systemu regałowego tworzą stalowe konstrukcje kreujące tunele paletowe oraz poziomy wyposażone w szyny nośne. Cała struktura instalacji buduje korytarze towarowe, w które wjeżdżają wózki widłowe z ładunkiem i odkładają go w miejsce docelowego magazynowania, a później wracają tą samą drogą.

W związku z tym, że dostęp do ładunku jest możliwy tylko z jednej strony (inaczej niż w przypadku regałów przejezdnych) ruch towarów odbywa się wg zasady LIFO (z ang. Last In, First Out – pierwsze weszło, ostatnie wyszło).

Instalacje z regałów wjezdnych należą do systemów wysokiego i gęstego składowania, ich konstrukcja jest zwarta, a szerokość korytarzy roboczych maksymalnie zredukowana.

Zastosowanie regałów wjezdnych w logistyce

Ten rodzaj wyposażenia magazynu sprawdza się zwłaszcza miejscach, w których koszt przechowywania pojedynczej palety jest wyższy z uwagi na panujące specyficzne warunki, np. w mroźniach czy chłodniach. System gęstego składowania pozwala zwiększyć powierzchnię składowania bez konieczności przebudowy hali. Jest to osiągalne dzięki zminimalizowaniu rozmiaru korytarzy między regałowych, lecz - warto zwrócić uwagę - ta redukcja skutkuje brakiem bezpośredniego dostępu do każdej składowanej jednostki, inaczej niż przy zastosowaniu regałów standardowych. Dlatego regały wjezdne drive in będą bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku magazynowaniu zapasów o następujących cechach:

  • jednorodnych,
  • ciężkich,
  • występujących w dużej ilości.

Równocześnie płynny przepływ tych towarów nie jest priorytetem, zgodnie z zasadą LIFO, w pierwszej kolejności z magazynu wydawane są jednostki składowane najkrócej.

Rodzaje regałów wjezdnych

Regały wjezdne drive in należą do kategorii regałów statycznych, czyli takich, w których nie zastosowano elementu jezdnego.

Wyróżniamy dwa rodzaje regałów, w których wykorzystuje się takie rozwiązanie, to wspomniane regały wjezdne drive in oraz regały przejezdne, tzw. drive through.

Regały drive in umożliwiają obsługę ładunku tylko z jednej strony, ruch składowanego towaru odbywa się wg zasady LIFO (ostatnie przyszło, pierwsze wyszło).

Regały drive through umożliwiają pracę z ładunkiem jednocześnie z obydwu boków regału: towar jest odkładany z jednej strony, a pobierany z drugiej. Przy tym rozwiązaniu realizuje się drugi sposób zarządzania magazynowanymi zapasami – FIFO (z ang. First In, First Out), czyli te towary, które ustawiono w magazynie jako pierwsze, pierwsze też go opuszczają.

Automatyczna alternatywa dla regałów wjezdnych


Automatyzacja procesów składowania staje się ważnym procesem strategicznym w obszarze intralogistyki. Wyobraźmy sobie sytuację, w której proces przyjęcia towaru od chwili wejścia do magazynu, do momentu wyjścia z niego przebiega bezosobowo. Jest to w zasięgu ręki przy zastosowaniu automatycznych rozwiązań.

Automatyzacja regałów wjezdnych odbywa się poprzez implementacje zdalnie sterowanych platform, które poruszają się w konstrukcji do złudzenia przypominającej standardowe rozwiązanie drive in. Rozmawiamy tutaj o regałach satelitarnych – Pallet Shuttle.

Co ważne, system satelitarny może być wprowadzany etapami, ponieważ umożliwia łatwą rozbudowę; jest to rozwiązanie szczególnie polecane w sytuacji, gdy priorytetowe staje się maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni oraz gdy w grę wchodzi szybkość przepływu towarów.

Regały wjezdne standardowe czy automatyczne? Podsumowanie.


Konkludując, regały wjezdne wpływają na lepsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni oraz dają możliwość składowania towarów na paletach w systemie wysokiego składowania. Jednocześnie towary magazynowane w ten sposób rotują tylko zgodnie z zasadą LIFO, a wydajność systemu jest niska, bo czas rozładunku i załadunku jednego bloku regałów jest długi.

Alternatywa to wprowadzenie regałów automatycznych w obszar magazynu. Przynosi to szereg korzyści, z których najważniejsze to oszczędność czasu i progres w wydajności. Przy tym oczywista poprawa warunków bezpieczeństwa pracowników oraz transportowanego ładunku, bowiem poruszanie się wózkiem w ciasnym korytarzu roboczym wymaga od operatora pełnego skupienia i precyzji, a i tak nie ma pewności, czy nie dojdzie do uszkodzenia konstrukcji regału albo towaru.

Odpowiedzią na te rozważania może być wdrożenie systemów półautomatycznych, które z jednej strony usprawnią wydajność z zakresu operacji magazynowych i umożliwią rotowanie zapasów zarówno metodą LIFO jak i FIFO, a to wszystko przy zachowaniu wysokiego stopnia wykorzystania powierzchni magazynowej.

Szukając rozwiązań magazynowych, odwiedź stronę polskiego producenta regałów wjezdnych: https://wdx.pl/oferta/regaly-wjezdne-drive-in/
Piski Portal Internetowy Piszanin | Wydawca - MASURIA® Krzysztof Szyszkowski | Kopiowanie zawartości bez zgody wydawcy jest zabronione
Polityka Prywatności | Kontakt