REKLAMA
ARTYKUŁ PARTNERA
Zajęta domena.pl? To już nie problem!
Domena internetowa jest powszechnie uważana za internetową wizytówkę firmy, marki lub osoby. Właściwie dobrana i interesująca zaciekawia, zostaje w pamięci i powoduje, że klienci szybko kojarzą ją z właścicielem. Niestety, ze względu na liczbę domen funkcjonujących w sieci, jej wybór to dziś niełatwe zadanie. Sprawdź, jak sobie z nim poradzić!
Domena internetowa – czym jest i jak ją pozyskać?

Domena internetowa to po prostu adres www, który wpisujesz w pasek wyszukiwarki. Domena przekierowuje cię do konkretnych zasobów, dlatego musi być unikalna w skali całej globalnej sieci internetowej. Warto podkreślić, że adres nie jest gotowym produktem. Tworzysz go samodzielnie, sprawdzając jego dostępność korzystając z wyszukiwarki u twojego operatora usług internetowych. Taka wyszukiwarka nie tylko potwierdzi dostępność wybranej domeny, ale także podpowie, z jakich alternatywnych rozwiązań możesz skorzystać.

Jeśli zdecydujesz się na wybrany adres, kolejnym krokiem jest rejestracja domeny. W praktyce, uiszczając opłatę, stajesz się abonentem domeny i rezerwujesz ją na wybrany okres.

Co warto wiedzieć o domenie?

Ciekawą kwestią w przypadku domen jest ich nabywanie. Otóż uiszczając opłatę za domenę, nie zostajesz jej właścicielem. Mimo że samodzielnie stworzyłeś swój adres, pozostajesz jedynie jego abonentem przez czas, na jaki wykupiłeś prawa do niego.

Nie mniej interesujące są aspekty techniczne związane z domenami internetowymi. Na początek warto wiedzieć, że każdy adres składa się z co najmniej 3 elementów. Są to:

  • identyfikator protokołu (http dla domen niezabezpieczonych certyfikatem SSL, lub https dla domen zabezpieczonych);
  • nazwa (np. sklepnarciarski);
  • domena najwyższego poziomu, czyli Top Level Domain (TLD), nazywana także końcówką (np. .com).

Protokołem w przykładowej domenie https://sklepnarciarski.com będzie https:, nazwą - sklepnarciarski, TLD - .com. Warto wiedzieć, że TLD można zastąpić domeną drugiego poziomu, np. com.pl.

Problemy z wyborem najlepszego adresu www

Wybierając domenę internetową, większość z nas wie, jaki adres byłby najlepszym wyborem. Optymalnym rozwiązaniem wydaje się prosta domena .pl z nazwą firmy, marką czy imieniem i nazwiskiem. Niestety. W sieci znajdują się miliony adresów www, co sprawia, że większość prostych i klarownych domen jest już zajęta. Chcąc otworzyć cukiernię, nie będziesz mógł wybrać adresu dobracukiernia.com czy dobreciasta.pl, ponieważ te „oczywiste” domeny są zajęte od dawna. W tej sytuacji możesz szukać bardziej odległych skojarzeń, albo odwołać się do innych danych związanych z twoją działalnością, np. lokalizacji. Być może wolna okaże się domena cukierniaPtasia12.com albo ciastazptasiej.pl. Możesz również znaleźć wolny adres decydując się na pozostawienie najlepszej nazwy przy jednoczesnym zastąpieniu TLD innym, mniej popularnym, np. dobracukiernia.studio.

Nowe TLD, nowe możliwości

Ze względu na wspomnianą liczność adresów internetowych zarejestrowanych w sieci www, wybór odpowiedniej domeny może być naprawdę trudny. Z pomocą mogą przyjść wtedy „końcówki” alternatywne dla najbardziej popularnych (.pl, .eu czy .com). Świadomi problemu operatorzy internetowi starają się dostarczyć swoim klientom coraz więcej ciekawych możliwości. Jeszcze kilka lat temu trzeba było się „ratować” wymyślnymi nazwami lub domenami drugiego poziomu. Dziś można skorzystać z takich TLD jak np.:

  • art;
  • diet;
  • expert;
  • fit;
  • info;
  • store;
  • tech.

Inną opcją niż TLD kojarzone z danym obszarem działalności są „końcówki” narodowe, zwłaszcza egzotycznych państw, które nie budzą bezpośrednich skojarzeń z konkretnym obszarem geograficznym. Będą to np. gd. (Grenada), .vc (Saint Vincent i Grenadyna) czy .sh (Wyspa św. Heleny).

Jak wybrać najlepszą domenę? Podsumowanie

Wybór dobrej domeny, odpowiedniej dla twojej działalności w sieci jest bardzo istotny, jednak wcale nie taki prosty, jak mogłoby się wydawać. Dokonując go, pamiętaj o kilku ważnych wskazówkach:
  1. Postaraj się, żeby nazwa twojej firmy, marki lub nazwisko były zawarte w domenie.
  2. Zadbaj o to, żeby domena była w miarę możliwości krótka i łatwo dała się wymówić (np. podczas dyktowania przez telefon).
  3. Jeśli najbardziej korzystne TLD jest już zajęte, postaraj się dobrać alternatywne, ale tak, żeby pasowało jak najbardziej do profilu twojej działalności w sieci.
Piski Portal Internetowy Piszanin | Wydawca - MASURIA® Krzysztof Szyszkowski | Kopiowanie zawartości bez zgody wydawcy jest zabronione
Polityka Prywatności | Kontakt