REKLAMA
Data dodania: 16.07.2009
Ogólniaki wzorowo, ZSZ miernie
Ogólniaki wzorowo, ZSZ miernie
Ostatnio pisaliśmy o słabym wyniku zdawalności egzaminu maturalnego, przez maturzystów z powiatu piskiego. Wynik, na poziomie 70%, okazał się najsłabszym rezultatem w całym wojewodztwie. Co było przyczyną?

Ostatnio pisaliśmy o słabym wyniku zdawalności egzaminu maturalnego przez maturzystów z powiatu piskiego. Wynik na poziomie 70 % okazał się najsłabszym rezultatem w całym wojewodztwie. Dziś prezentujemy wyniki poszczególnych szkół naszego powiatu.

Okazuje się, że nie we wszystkich placowkach wynik był tak niski. Świetnie wypadły piskie szkoły ogolnokształcące, które z wynikiem 95,1% dla Zespołu Szkół Ogólnokształcących ("stary ogólniak") i 93,6% dla Zespołu Szkół nr 1 ("nowy ogólniak") uzyskały wyższy wynik niż średnia zdawalność dla liceów ogólnokształcących w naszym województwie, która wyniósła 89 %.

Stary (ale jary) Ogólniak miał jedną z najwyższych zdawalności w regionie.  
- Jesteśmy zadowoleni z faktu, że tegoroczny wynik, osiągniety przez naszą szkołę jest wyższy w stosunku do roku ubiegłego - komentuje Luiza Lewandowska, zastępca dyrektora Zespołu Szkół Ogolnokształcących  - Z pewnością istnieje potrzeba dalszej pracy, ponieważ ideałem byłoby gdyby każdy nasz uczeń podchodzący do egzaminu dojrzałości zdawał go. Wspólna praca nauczycieli i uczniów przełożyła się na bardzo dobry wynik egzaminu na poziomie rozszerzonym, do którego w tym roku podeszło wiele osób.

Chemia na poziomie rozszerzonym zdana na 97%, rozszerzona matematyka - 94%, poziom rozszerzony z języka polskiego na 90%, angielski 80 %, historia sztuki, czyli przedmiot który nie jest realizowany w programie nauczania, z rezultatem 70% - to tylko niektóre, najlepsze wyniki poszczególnych absolwentów "starego ogólniaka", którzy zdawali maturę na poziomie rozszerzonym.

Na dobry wynik przełożyła się sumienna praca uczniów oraz wsparcie i dyspozycyjność nauczycieli. Uczniowie mają możliwość konsultacji z nauczycielami, którzy chętnie udzielają im pomocy. Dla klas maturalnych organizujemy też bezpłatne zajęcia dodatkowe, które przygotowywują do egzaminu dojrzałości - dodaje Luiza Lewandowska.

Niepokojący jest wynik uzyskany przez Zespół Szkół Zawodowych w Piszu. Zdawalność egzaminu maturalnego wyniosla tam tylko 50,27%, co oznacza, że co drugi uczeń, podchodzący do egzaminu, nie zdał go. Placówką, która osiągnęła najsłabszy rezultat w skali powiatu jest Zespół Placówek Kształcenia Ustawicznego w Piszu, gdzie tylko 43% abiturientów zdało maturę.

Procent zdawalności matury w poszczególnych szkołach powiatu piskiego.

 


O komentarz do sytuacji poprosiliśmy Dorotę Dardę - naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Piszu.

Co pani zdaniem jest przyczyną takiego wyniku zdawalności matur w naszym powiecie?

Dorota Darda: Do egzaminu maturalnego w sesji wiosennej 2009 r. w powiecie piskim przystąpili absolwenci liceum ogólnokształcącego, technikum, liceum profilowanego i liceum uzupełniającego. Zdawalność w liceum ogólnokształcącym jest wysoka, wyższa niż przeciętna w województwie warmińsko-mazurskim - tam średni wynik wynosi 89%. Dużo gorzej wypadają wyniki absolwentów szkół zawodowych: technikum i liceum profilowanego. Jeśli chodzi o technika – średnia w Województwie wynosi 68%, w liceum profilowanym 62%. W informacji podanej wyżej w Zespole Szkół Zawodowych w 
Dorota Darda - naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Piszu.
Piszu, Zespole Szkół w Białej Piskiej oraz w Rucianem Nidzie zawarte są łączne wyniki i są one kiepskie, żeby nie powiedzieć złe. Do szkoły zawodowej przyjmowani są uczniowie z niższą liczbą punktów, niż do liceum ogólnokształcącego. To jest już różnica na starcie edukacji ponadgimnazjalnej. W technikum należy nie tylko zdać maturę, ale również egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Oprócz przedmiotów ogólnokształcących są w programie przedmioty zawodowe teoretyczne i praktyczne. Od lat nie ma naboru do zasadniczych szkół zawodowych, w Zespole Szkół Nr 1 w Białej Piskiej i Rucianem Nidzie. Nie ma chętnych. Można zadać pytanie, czy wszyscy, którzy podejmują naukę w szkole z maturą i egzaminem zawodowym są w stanie sprostać stawianym im wymaganiom?  
 
Dlaczego jest taka rozbieżność pomiędzy rezultatem uzyskanym przez ZSO w Piszu a w ZSZ w Piszu?
 
Szkoły są nieporównywalne. Do ZSZ trafiają uczniowie, którzy nie dostali się do liceum ogólnokształcącego bądź też nie mają woli uczyć się w liceum. Do ZSZ przyjmowani są uczniowie ze średnia liczbą 88 punktów, a najsłabsi - ok. 60 punktów (na 200 - 220 możliwych). To nie koniec rekrutacji w Zespole Szkół Zawodowych w Piszu. W miesiącu sierpniu do szkoły przyjdą uczniowie jeszcze słabsi, co spowoduje dodatkowe obniżenie i tak niskiej średniej. W ZSO w Piszu - średnia wartość punktów, uczniów przyjętych do kl. I-szych wynosi 116,76. Inna jest motywacja uczniów w ZSO w Piszu w zestawieniu z uczniami ZSZ w Piszu. Absolwenci technikum są zainteresowani szybkim usamodzielnieniem się, zdobyciem zawodu, podjęciem pracy. Podjęcie kształcenia w liceum ogólnokształcącym jest jednoznaczne z koniecznością dalszego kształcenia - podjęcia studiów - do czego niezbędna jest zdana matura.
 
Czy pani zdaniem polski system oświaty potrzebuje kolejnej reformy?
 
W mojej ocenie, wsparcia wymaga szkolnictwo zawodowe. Wiem, że w tej kwestii trwają prace eksperckie w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Jednym z punktów zmian jest rozłożenie w czasie egzaminu maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. (obecnie jest to maj i czerwiec).Dodatkowych nakładów finansowych wymaga wyposażenie pracowni warsztatowych w szkołach, prowadzących kształcenie zawodowe. Zmiany dotyczyć też mają prowadzenia kształcenia zawodowego-zastąpienie dotychczasowego - kształceniem modułowym, co w skrócie oznacza połączenie kształcenia teoretycznego z praktycznym (obecnie prowadzone jest ono oddzielnie)
 
Rodzice są zmartwieni, wynika to z komentarzy na naszym portalu, pytają czy warto kształcić dzieci w Piszu. Jakby pani im odpowiedziała na to pytanie?
 
Oczywiście, że warto. Nie mam wątpliwości. Bardzo wielu absolwentów naszych liceów ogólnokształcących dostaje się na studia dzienne na prestiżowych uczelniach. Zdolni i pracowici uczniowie, którzy wiedzą co chcą robić w życiu mają szansę osiągnąć sukces i dostać się na wybrany kierunek studiów. Sukces edukacyjny zależy od nauczyciela, ale też od ucznia i jego rodzica.
 
Co należy zrobić, jakie podjąć działania, aby w przyszłym roku poprawić ten wynik?
 
Co roku, na zaproszenie Starosty przedstawiciele Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży wraz z ekspertami i przedstawicielami Kuratorium Oświaty w Ełku przedstawiają wyniki egzaminów zewnętrznych w powiecie piskim. Analiza obejmuje wyniki uczniów osiągnięte w szkole podstawowej, gimnazjum, następnie wynik w szkole ponadgimnazjalnej. Uczestnikami tych spotkań są radni, dyrektorzy szkół wszystkich szczebli, doradcy metodyczni. Celem spotkań jest prześledzenie zdobytych dotychczas przez uczniów powiatu piskiego kompetencji oraz umiejętności, na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum, przełożenie na zdawalność na egzaminie zewnętrznym.W tym roku taka analiza również nastąpi. Ważne jest, aby zobaczyć wyniki ucznia na starcie w szkole ponadgimnazjalnej i porównać je z wynikami egzaminu zewnętrznego. Może się okazać, że osiągnięta zdawalność na poziomie 50 % jest pozytywna, oznacza pracę, zarówno uczniów jak ich nauczycieli. Natomiast źle byłoby w sytuacji, gdy dobry wynik ucznia po gimnazjum został zmarnowany czy niewykorzystany w liceum czy technikum. W tym miejscu dyrektor szkoły powinien analizować pracę swoich nauczycieli. Jeśli chodzi o uczniów słabych - organ prowadzący - powiat piski nie przekazuje dodatkowych środków na zajęcia wspomagające, wyrównawcze. W Zespole Szkół Zawodowych w Piszu – co roku prowadzone są zajęcia pozalekcyjne- rozwijające i wyrównawcze, nieodpłatnie. Dodatkowo w szkołach zawodowych: w Zespole Szkół Zawodowych w Piszu, Zespole Szkół Nr 1 w Białej Piskiej, w Zespole Szkół Leśnych w Rucianem Nidzie prowadzone są zajęcia pozalekcyjne, z różnych przedmiotów. Środki na ten cel pochodzą z budżetu powiatu piskiego oraz z Europejskiego Funduszu Społecznego. Nakłady na ten cel w 2009r. wynoszą 748.751,00 zł, a w 2010r. wyniosą – 944.747,00 zł.
 
Opinie i komentarze

Komentarze

Z powodu występowania nieodpowiednich treści oraz oszczerstw, zmuszeni jesteśmy do czasowego wyłączenia sekcji komentarzy. Naszym celem jest utrzymanie pozytywnej i bezpiecznej atmosfery dyskusji dla wszystkich użytkowników.
Piski Portal Internetowy Piszanin | Wydawca - MASURIA® Krzysztof Szyszkowski | Kopiowanie zawartości bez zgody wydawcy jest zabronione
Polityka Prywatności | Kontakt