Data dodania: 14.08.2019  |  wyświetlenia: 3211
Perełki w Szczytnie i Olsztynie. Pisz bez dworca
Likwidacja dworca w Piszu. Zostanie wiata i gablota
Dworzec w Szczytnie będzie odrestaurowany, w Olsztynie postawią nowoczesny. W Piszu będzie wiata i gablota.
Zmiany infrastruktury kolejowej w naszym województwie obejmują zarówno wymianę trakcji kolejowej, jak też modernizację dworców kolejowych. PKP podjęło decyzję o budowie nowego dworca na stacji Olsztyn Główny, modernizacji dworca w Szczytnie i likwidacji budynku dworca w Piszu.

W województwie warmińsko-mazurskim do 2023 roku inwestycje w infrastrukturę kolejową pochłoną kwotę 3,7 mld zł. Zmodernizowanych zostanie sześć dworców.
Olsztyn Główny - to jedna z największych planowanych inwestycji PKP S.A. Na nowym dworcu znajdą się m.in. kasy biletowe, ogrzewana poczekalnia, ogólnodostępne toalety oraz pomieszczenia, w którym będą mogły funkcjonować punkty handlowo-usługowe. Co ważne, przestrzeń przewidziana do obsługi pasażerów nie ulegnie zmniejszeniu. Przy założeniu, że kolejne etapy inwestycji będą przebiegały zgodnie z harmonogramem, oddanie dworca do użytku powinno nastąpić w 2022 roku. Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków zachowane zostaną zabytkowe elementy dworca – mozaika wewnątrz budynku oraz przestrzenny napis „DWORZEC KOLEJOWY” umieszczony na zewnątrz obiektu.

Fot. dworzec.fro.olsztyn.pl/wizualizacje/
Cieszę się, że powstanie nowoczesny, pozbawiony barier architektonicznych obiekt niezmiernie ważny dla infrastruktury kolejowej i miejskiej Olsztyna. Poprawi się również komunikacja z Zatorzem, gdyż dworzec zostanie połączony specjalnym przejściem właśnie z tą dzielnicą naszego miasta. Widzę w tej inwestycji same plusy – powiedział Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.
Budowa nowego dworca kolejowego, jak i przebudowa stacji obejmująca m.in. modernizację peronów i torów, zostaną dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Prace projektowe o wartości 7,786 mln zł wykona firma TPF sp. z o.o. Szacunkowa wartość inwestycji PKP S.A. (budowa dworca) to ponad 32 mln zł, a modernizacji stacji planowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to 100 mln zł.

Fot. dworzec.fro.olsztyn.pl/wizualizacje/

Dworzec w Szczytnie to kolejny obiekt w województwie warmińsko-mazurskim, który zostanie zmodernizowany dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych. Według planów podróżni będą mogli korzystać z odnowionego dworca już w drugiej połowie 2020 roku. Wartość inwestycji to 16,5 mln zł netto.

Fot. PKP.pl

Dworzec w Szczytnie jest objęty ochroną konserwatorską. Ze względu na jego walory architektoniczno-historyczne prace budowlane będą charakteryzować się ograniczoną ingerencją w strukturę zewnętrzną budynku. Zostanie odtworzony jego pierwotny wygląd, ze szczególnym uwzględnieniem rekonstrukcji dachu. Zakres prac obejmie m.in. rozbiórkę wiatrołapu, zlikwidowanie lukarn, odtworzenie zwieńczenia środkowego ryzalitu wraz z pokryciem. Na dachu odtworzone zostaną lukarny z półokrągłymi oknami oraz wszystkie iglice łącznie z kominowymi.

Wnętrze dworca zostanie częściowo przebudowane. Oprócz przestrzeni do obsługi pasażerów na dworcu będą znajdowały się powierzchnie przeznaczone do działalności komercyjnej, które zostaną wykończone w standardzie deweloperskim. Dzięki usunięciu barier architektonicznych obiekt będzie dostosowany do obsługi osób z ograniczoną mobilnością.

Dworzec w Piszu będzie wyburzony - postawią wiatę, gablotę i barierki na peronie.

Renowacji zostanie poddana również wieża ciśnień stojąca w pobliżu, a otoczenie wokół dworca zostanie zagospodarowane na nowo. Znajdą się tam stojaki na rowery, parking z 30 miejscami postojowymi, w tym dwoma dla rodzin z dziećmi i jednym dla osób z niepełnosprawnościami, a także zatoka autobusowa oraz strefa Kiss&Ride.

Odmienny scenariusz napisano dla budynku dworca w Piszu. Jeszcze w tym roku zostanie wyburzony.
W ramach modernizacji linii kolejowej perony na stacji w Piszu zostały przesunięte. PKP S.A. w tym roku planuje rozbiórkę nieczynnego budynku dworcu kolejowego - informuje Michał Stilger, rzecznik prasowy, Polskie Koleje Państwowe S.A -  Jesteśmy na etapie kompletowania dokumentacji. Docelowo nieruchomość ta planowana jest do obrotu (wynajmu, sprzedaży). W ostatnich latach przejęciem nieruchomości zainteresowany był lokalny samorząd, jednak ostatecznie nie zdecydował się na to, m.in. ze względu na zmianę lokalizacji peronów.
Siedziba dworca w naszym mieście od lat ulega dewastacji. Elewacja jest zniszczona, zabite deskami okna wskazują, że już od dawna nie zaglądali tu podróżni. Modernizacja budynku wymagałaby dużych nakładów pieniężnych. W tej sytuacji lepiej byłoby postawić nowy obiekt, może mniejszy gabarytowo, niż remontować obecny.

Całkowita rezygnacja z budowy obiektu na rzecz wyłącznie wiat, barierek i gablot informacyjnych utrwali wizerunek Pisza jako przystanku na trasie. Nie będziemy mieli dworca na miarę miasta powiatowego.
Udostępnij artykuł na Facebooku  
Komentuj na Facebooku
Piski Portal Internetowy Piszanin | Wydawca - MASURIA® Krzysztof Szyszkowski | Kopiowanie zawartości bez zgody wydawcy jest zabronione
Polityka Prywatności | Kontakt