REKLAMA
Data dodania: 06.06.2019
Wody Polskie przejęły powiatowe grunty pod inwestycję
Plany budowy stopnia wodnego na Pisie coraz bardziej konkretne
Zdjęcie jest ilustracją tekstu
Droga wodna Warszawa-Pisz zostanie przywrócona. Plany budowy śluzy na Pisie stają się coraz bardziej konkretne. Wody Polskie rozpoczną od budowy zaplecza technicznego pod planowaną inwestycję. 4 czerwca w Starostwie Powiatowym w Piszu odbyło się spotkanie, podczas którego na potrzeby Wód Polskich przekazane zostały powiatowe grunty i budynki.
Podpisanie protokołów przekazania gruntów

Chodzi o okolice ulicy Pionierów w Piszu, tzw. drężek. W tym miejscu planowana jest budowa bazy sprzętowo-remontowej, niezbędnej do utrzymania we właściwym stanie technicznym drogi wodnej oraz do obsługi przyszłego stopnia wodnego na rzece.
Przywrócenie stopnia wodnego Warszawa-Pisz to jedno z priorytetowych zadań Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie - mówił Mirosław Markowski, dyrektor RZGW w Białymstoku - Plany zakładają, że w skład stopnia wodnego wejdą: śluza żeglugowa, jaz z przepławką dla ryb oraz Mała Elektrownia Wodna o mocy ok. 0,2 MW.
Retencjonowana za pomocą stopnia wodnego w Piszu woda w jeziorze Roś zasilałaby rzekę Pisę i Narew w okresach niżówek, eliminując niskie dla żeglugi stany wód.
Starania, aby powstał stopień wodny na Pisie rozpoczęliśmy w 2014 roku - mówił Andrzej Nowicki, Starosta Piski - wówczas nie było zainteresowania tym tematem w strukturach wojewódzkich. Ale to właśnie wówczas zaczęła się rozpędzać machina, która miejmy nadzieję będzie miała finał w postaci realizacji tej inwestycji. Wierzę, że w ciągu najbliższych czterech lat Wodom Polskim uda się załatwić wszelkie formalności.
Projekt budowy stopnia wodnego na rzece Pisie, wariant 1

Projekt budowy stopnia wodnego na rzece Pisie, wariant 2

O planach rewitalizacji połączenia wodnego Pisz - Warszawa pisaliśmy w artykule Wody Polskie: zbudujemy dwa podpiętrzenia. Między innymi w Piszu

Faza projektowo-dokumentacyjna ma zakończyć się do 2023 roku. Termin budowy urządzeń hydrotechnicznych na rzece Pisie uzależniony będzie od terminu pozyskania środków finansowych na ten cel. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na około 100 mln. zł.
Budowa śluzy w Piszu - to była największą planowana inwestycja wodna w Polsce za rządów Prawa i Sprawiedliwości - mówił poseł Jerzy Małecki - wprawdzie obecnie to przekop Mierzei Wiślanej skupia największą uwagę, ale jestem przekonany, że  już za chwilę oczy wszystkich zwrócone będą na Pisę. O słuszności budowy stopnia wodnego nie muszę nikogo przekonywać, droga wodna to najtańszy i najbardziej ekologiczny sposób komunikacji. Naszą inicjatywę wspierają samorządy Kolna, Ostrołęki i Warszawy.
W zakres działań na całym szlaku z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie wejdą prace modernizacyjne węzłów hydrotechnicznych w Nowogrodzie i Warszawie, przystosowanie do żeglugi koryta Narwi i włączenie portu w Ostrołęce do szlaku wodnego.
Komentuj na Facebooku
Piski Portal Internetowy Piszanin | Wydawca - MASURIA® Krzysztof Szyszkowski | Kopiowanie zawartości bez zgody wydawcy jest zabronione
Polityka Prywatności | Kontakt