Jeśli podczas kolejnej sesji radni zagłosują pozytywnie nad nową uchwałą śmieciową burmistrza, to od kwietnia zapłacimy mniej za śmieci.
Zgodnie z zapowiedziami burmistrz Andrzej Szymborski przedłożył radzie projekt uchwały, w której na nowo sprecyzowane są stawki za wywóz śmieci w naszej gminie. Ceny spadną, choć nie będzie to imponująca obniżka.
-Obniżkę cen śmieci zapowiadałem w „Kontrakcie dla Pisza”, komentuje Burmistrz Pisza Andrzej Szymborski. -Opłaty za wywóz śmieci muszą wynikać z realnych kosztów na nie poniesionych. Nie mogłem pozwolić na to, żeby błędy mojego poprzednika w zarządzaniu gminą odbijały się na mieszkańcach. Uznaliśmy, że najbardziej adekwatną metodą określenia stawki za wywóz śmieci będzie wysokość opłat związana z ilością osób tworzących dane gospodarstwo domowe. Dlaczego taki sposób? Ponieważ z ilością osób związana jest ilość wytworzonych odpadów. Zaproponowałem Radzie Miejskiej obniżenie ceny za odpady selektywnie zbierane z 12 zł na 10 zł, a za śmieci zmieszane z 14 zł do 13 zł. Dodatkowo w przypadku rodzin wielodzietnych zaplanowaliśmy dodatkowa ulgę, która zakłada, że piąty i następny mieszkaniec danego gospodarstwa będzie płacił 60% stawki.
Kolejną nowością, którą wprowadza projekt nowej uchwały, jest wprowadzenie zryczałtowanej, rocznej stawki opłaty dla właścicieli działek letniskowych. Taniej zapłacą ci, którzy mają jedynie działkę rekreacyjną, bez domków. W przypadku nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, wykorzystywane jedynie przez część roku, ustala się stawkę opłaty:
- 100 zł za rok - jeżeli odpady komunalne są gromadzone i odbierane w sposób selektywny
- 150 zł za rok - jeżeli odpady komunalne są gromadzone i odbierane jako zmieszane.
W przypadku innych nieruchomości, wykorzystywanych na cele rekreacyjno – wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku, ustala się stawkę:
- 70 zł za rok - jeżeli odpady komunalne są gromadzone i odbierane w sposób selektywny,
- 105 zł za rok - jeżeli odpady komunalne są gromadzone i odbierane jako zmieszane.
Porównanie opłat obecnych do proponowanych, w zależności od ilości osób w gospodarstwie domowym oraz deklarowanego sposobu zbierania odpadów.
Fot, skład: Krzysztof Szyszkowski
Pozostałe opłaty za zadeklarowaną ilość odpadów, np w przypadku przedsiębiorstw i instytucji, pozostają na niezmienionym poziomie:
DEKLAROWANIE ODPADÓW SORTOWANYCH
- 8 zł / m-c brutto za worek PCV o pojemności 120 l
- 8 zł / m-c brutto - pojemnik o pojemności 0,11 m3 SM-110
- 44 zł / m-c brutto za pojemnik o pojemności 1,1 m3 PA – 1100
- 104 zł / m-c brutto za pojemnik o pojemności 2,2 m3 POK – 11
- 340 zł / m-c brutto za pojemnik o pojemności 7,2 m3 KP7
Dodatkowy worek lub pojemnik 8,00 zł/m-c brutto
DEKLAROWANIE ODPADÓW ZMIESZANYCH
- pojemnik o pojemności 0,11 m3 SM-110 – 40 zł / m-c brutto
- pojemnik o pojemności 1,1 m3 PA - 1100 – 86 zł / m-c brutto
- pojemnik o pojemności 2,2 m3 POK - 11 – 160 zł / m-c brutto
- pojemnik o pojemności 7,2 m3 KP7 – 455 zł / m-c brutto
- worek PCV o pojemności 120 l – 40 zł / m-c brutto
Obniżka cen nie będzie duża, ale dobre i to! Szczególnie teraz, gdy wokół wszędzie cięcia kosztów i poszukiwanie oszczędności.
Muszę jednak, osobiście jako praktyk, i pośrednio z relacji znajomych wielodzietnych, wypowiedzieć się w kwestii ustalania stawek dla gospodarstw wieloosobowych. To nie jest tak, jak wynika z projektu uchwały, że dopiero piąta osoba wytwarza mniej śmieci. W ujęciu całego gospodarstwa domowego już druga osoba wytwarza mniej śmieci. Nie mówiąc już o trzeciej, czwartej, piątej, czy dziesiątej. Ilość wytwarzanych śmieci przyrasta nie w sposób liniowy, ale w skali degresywnej. I taka moim zdaniem powinna być metoda wyliczenia opłat za wywóz śmieci w gospodarstwach wieloosobowych. Wielokrotnie o tym wspominałem. Sprawiedliwiej by było, gdyby każdy kolejny członek rodziny płacił np. 2 zł mniej. Czyli np. w przypadku rodziny 5 osobowej: 13 zł + 11 zł + 9 zł + 7 zł + 5 zł.